//
کدخبر: ۴۷۲۶۳۷ //
سلامت | رزوواستاتین

کاهش خطرات بیماری‌های قلبی با رزوواستاتین!

قرص رزوواستاتین که جز داروهای استاتین شناخته می‌شود برای کاهش کلسترول بالای خون استفاده می‌شود. همچنین رزوواستاتین برای بهبود و پیگیری از انواع بیماری های قبلی و سکته های مغزی نیز کاربرد دارد.

کاهش خطرات بیماری‌های قلبی با رزوواستاتین!
به گزارش فرتاک نیوز،

 این دارو میزان کلسترول و سایر چربی‌های ساخته‌شده در بدن را تنظیم می‌کند و با این کار خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق را کاهش می‌دهد.

چربی‌ها به‌راحتی در بافت‌های بدن ذخیره می‌شوند تا بعداً به‌عنوان منبع انرژی استفاده شوند . کلسترول یک نوع چربی (لیپید) هست که در کبد از چربی‌های غذای مصرفی شما ساخته می‌شود. زمانی که میزان کلسترول در خون شما افزایش یابد هایپرکلسترومیا (افزایش چربی خون) رخ می‌دهد. با این وجود کلسترول بالا ممکن است در شما احساس بیماری ایجاد نکند اما عوارض پنهان ناشی از آن در حال وقوع است.

‎کلسترول بالا در عروق خون رسوب می‌کند و به‌مرورزمان دیواره‌ی عروق را سخت می‌کند و موجب تنگ شدن عروق می‌شود. این عارضه موجب کاهش جریان خون و افزایش خطر بیماری‌های قلب و عروق ازجمله سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود. ‎‎رزوواستاتین همچنین در افرادی که مستعد بیماری‌های قلب و عروق هستند مثلاً بیماران دیابتی حتی باوجود کلسترول نرمال خون ریسک این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

نکات مهم قبل از مصرف رزوواستاتین

  • ‎درصورتی‌که مشکلات عضلانی مانند گرفتگی یا درد عضلانی دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

  • ‎درصورتی‌که سابقه تیروئید کم‌کار،سکته و یا خونریزی مغزی و مشکلات کلیوی دارید حتماً به پزشک خود بگویید.

  • ‎در صورت حساسیت به هرگونه دارو، پزشک خود را مطلع نمایید.

  • در صورت بارداری ،اقدام به بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.

  • ‎در صورت سابقه‌ی ابتلا به مشکلات کبدی یا هرگونه بیماری که مسبب عارضه کبدی شده است را دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه‌ی مصرف رزوواستاتین

‎این دارو به‌صورت قرص ۵، ۱۰،۲۰و۴۰ میلی‌گرمی در ایران موجود هست و مقدار مصرف روزانه دارو با توجه به شرایط شما توسط پزشک محاسبه می‌شود.

ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.

در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دو برابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جداً خودداری نمایید.

رزوواستاتین را در زمان مشخصی از روز; هرزمانی که راحتید، مصرف نمایید . این دارو با غذا تداخل ندارد و می‌توانید آن را قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید .بهترین زمان مصرف دارو عصرها هست.

عوارض داروی رزوواستاتین

درد و گرفتگی عضلانی یکی از عوارض شایع رزوواستاتین هست، در صورت بروز این عارضه ، به پزشک خود مراجعه نمایید به دلیل این‌که احتمال بروز عارضه‌ای نادر اما جدی عضلانی در اثر مصرف رزوواستاتین وجود دارد، جهت بررسی‌های لازم مراجعه به پزشک در صورت درد عضلانی لازم است .

  • برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود در مورد داروی ضد درد مناسب سؤال بفرمایید.

  • در صورت یبوست یک رژیم مناسب غذایی سرشار از فیبر و مصرف مایعات به مقدار مناسب و در مورد اسهال نیز مصرف مایعات به مقدار کافی مؤثر هست.

  • احساس تهوع ، سو هاضمه ناشی از این دارو با مصرف وعده‌های غذایی سبک و پرهیز از غذاهای چرب یا پر ادویه برطرف می‌شود .

  • در صورت احساس سرگیجه،خستگی و اختلال در خواب به پزشک خود مراجعه نمایید.

  • کشیدگی و درد شدید عضلانی

  • تنگی نفس یا سرفه بدون علت

  • در صورت ایجاد ضایعات قرمز و خارش‌دار پوستی ،تنگی نفس،ورم صورت یا لب‌ها مصرف دارو را قطع نموده و با پزشک خود تماس بگیرید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۲۶۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد