//
کدخبر: ۴۷۳۴۴۷ //

روغن زیتون می‌تواند به مقابله با عفونت شایع واژن زنان کمک ‌کند

اسید‌های چرب موجود در روغن‌ زیتون می‌توانند رشد میکروب‌های مضر واژن را مهار و در عین حال به تقویت گونه‌های دیگر که برای سلامتی دستگاه تناسلی مفیدند، کمک کنند

روغن زیتون می‌تواند به مقابله با عفونت شایع واژن زنان کمک ‌کند
به گزارش فرتاک نیوز،

نتایج پژوهش محققان دانشگاه ام‌آی‌تی و هاروارد که در مجله «سلول» (Cell) منتشر شد، نشان می‌دهد نوعی اسید چرب موجود در روغن زیتون می‌تواند به درمان عفونت شایعی که زنان با آن مواجه‌اند و به « واژینوز باکتریایی » (bacterial vaginosis) معروف است، کمک کند. 

این عفونت معمولا باعث سوزش و خارش شود و شایع‌ترین دلیل ترشحات غیرطبیعی واژن است. علاوه‌بر این، به دلیل تاثیر آن بر توانایی زنان در مقابله با سایر عوامل بیماری‌زا، می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی دیگر مانند کلامیدیا و سوزاک را افزایش می‌دهد. البته واژینوز باکتریایی با آنتی‌بیوتیک‌ درمان‌پذیر است، اما به دلیل از بین بردن تعادل طبیعی میکروب‌های مفید و مضر واژن، اغلب دوباره عود می‌کند.

به گزارش دیلی‌میل، اکنون محققان کشف کرده‌اند که اسید اولئیک، یک اسید چرب زنجیره‌ای بلند که در روغن زیتون به‌وفور یافت می‌شود، می‌تواند به مقابله با این عفونت کمک کند.

این اسید‌های چرب می‌توانند رشد میکروب‌های مضر واژن را مهار و در عین حال به تقویت گونه‌های دیگر که برای سلامت دستگاه تناسلی مفیدند، کمک کنند. به باور محققان، روش‌های درمانی که این تعادل میکروبی را تقویت می‌کنند، می‌توانند برای جلوگیری از عود مجدد عفونت‌ها استفاده شوند.  

بر اساس اطلاعات سازمان بهداشت و سلامت ملی بریتانیا، ترشحات غیرمعمول با بوی تند مشابه ماهی، تغییر رنگ و بافت ترشحات، از جمله تغییر رنگ ترشحات از سفید به خاکستری و نازک و آبکی شدن بافت آن از علائم شایع عفونت واژینوز باکتریایی به شمار می‌روند. 

این عفونت که حدود ۲۹ درصد زنان در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، یک بیماری مقاربتی نیست اما می‌تواند با رابطه جنسی هم تحریک شود. درمان آن معمولا با قرص، ژل یا کرم‌های حاوی آنتی‌بیوتیک است اما این درمان‌ها می‌توانند به فعالیت بیش‌ازحد نوعی باکتری واژینال به نام لاکتوباسیلوس داخلی منجر شوند که محیطی را ایجاد می‌کند که بیشتر مستعد عود مجدد واژینوز باکتریایی است. 

پروفسور میلین ژو، پزشک بیماری‌های عفونی در ماساچوست می‌گوید: «موفقیت روش‌های درمانی کنونی برای واژینوز باکتریایی به‌ اندازه شانس شیر یا خط آوردن با سکه است، یعنی تقریبا تصادفی و پیش‌بینی‌ناپذیر است و این موضوع در ۴۰ سال گذشته تغییر زیادی نکرده است.»

پروفسور ژو در مطالعاتش، با کشت سویه‌های مختلف باکتری‌های واژینال با استفاده از اسید اولئیک، دریافت که این اسید چرب رشد باکتری‌های مضر لاکتوباسیلوس‌ داخلی را مهار و هم‌زمان، رشد سایر گونه‌های سالم‌تر را تقویت می‌کند. همچنین مشخص شد که اسید اولئیک می‌تواند رشد سایر باکتری‌های مرتبط با واژینوز باکتریایی، از جمله برخی گونه‌های مقاوم به درمان استاندارد آنتی بیوتیکی، را نیز مهار می‌کند.

این موضوع نشان می‌دهد که اسید اولئیک ممکن است راهی موثر برای بازگرداندن میکروبیوم پایدار و سالم در دستگاه تناسلی زنان پس از واژینوز باکتریایی باشد.

داگ کوون، دانشیار پزشکی از دانشگاه هاروارد و نویسنده ارشد این مقاله، در تلاش است تا این پژوهش را به سمت آزمایش بالینی انسانی ببرد. به باور او، یافته‌های این تحقیق امیدبخش و امیدوارکننده‌اند و می‌توانند به یافتن روش‌های جدید برای درمان واژینوز باکتریایی و ایجاد تعییرات پایدار در میکروبیوم واژن کمک کنند و پیامدهای نامطلوب این بیماری بر سلامتی زنان در سراسر جهان را کاهش دهند. 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۳۴۴۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد