//
کدخبر: ۴۷۴۴۵۳ //
سلامت | قرص متروماکس

در مورد قرص متروماکس چه میدانید؟

قرص متروماکس یکی از دارو های باکتریایی است که عفونت های شکمی، پوستی، مفصل و استخوان را درمان می‌کند که برای دیگر عفونت های بدن نیز کاربرد دارد.

در مورد قرص متروماکس چه میدانید؟
به گزارش فرتاک نیوز،

مصرف قرص متروماکس با زیر نظر پزشک متخصص انجام شود در غیر این صورت ممکن است عوارض زیادی را تجربه کنید. نکته قابل‌توجه قرص متروماکس زیرمجموعه‌ای از آنتی‌بیوتیک است و بیشترین تأثیر را بر روی از بین رفتن باکتری، انگل و میکروب در بدن دارد و اکثر موارد استفاده آن کاهش عفونت و از بین رفتن آن است و تنها روش تهیه آن نیز تجویز به‌واسطه پزشک است.

قرص متروماکس برای از بین بردن باکتری‌ها و میکروارگانیسم ها که باعث عفونت در دستگاه تولیدمثل، دستگاه گوارش، پوست، واژن و سایر قسمت‌های بدن هستند، تجویز و مصرف می‌شود و اگر درست و اصولی مصرف شود بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.بسیاری از دکترها قرص متروماکس را همراه با داروهای ضد زخم برای درمان زخم معده تجویز می‌نمایند.

ازلحاظ علمی قرص متروماکس (METRONIDAZOLE) یک داروی مؤثر است که برای درمان بعضی از عفونت‌ها مصرف می‌شود.گروهی از آنتی‌بیوتیک‌ها هستند که به نیتروایمیدازول مشهور هستند و متروماکس نیز به این گروه تعلق دارد.شاید برایتان جالب باشد که متروماکس فقط بر روی عفونت‌های باکتریایی اثر دارد و بر روی عفونت‌های ویروسی بی‌تأثیر است.اگر بیش‌ازحد و غیراصولی از متروماکس استفاده کنیم کارایی‌اش کم می‌شود.

نحوه مصرف قرص متروماکس

متروماکس را می‌توان با وعده‌های اصلی غذا یا مقداری خوراکی مصرف کرد تا معده را ناراحت نکند. بهتر است این دارو طی شبانه‌روز در نوبت‌هایی با فواصل یکسان مصرف شود تا سطح دارو در خون ثابت باقی بماند. اگر قراراست روزی ۴ نوبت متروماکس مصرف کنید.

دوز مصرفی متروماکس به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. برای انتخاب بهترین دوز باید با پزشک مشورت کنید. دوز متروماکس به موارد زیر بستگی دارد:

سن بیمار

پاسخ بدن به درمان

وزن بیمار

سلامتی بیمار

سلامت کلیه‌های بیمار

هر ۶ ساعت (مثلاً ۱۲ ظهر، ۶ عصر، ۱۲ شب ، و ۶ صبح ). اگر این با برنامه کاری یا خواب شما تداخل دارد، برای تعیین یک برنامه مناسب‌تر از پزشکتان کمک بخواهید. مهم است که دارو سروقت و به‌طور کامل مصرف شود، حتی اگر احساس بهبودی دارید.

اگر پیش از اتمام دارو، مصرفش را قطع کنید، ممکن است علایمتان مجدداً عود کند. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که به یاد آوردید مصرفش کنید. البته اگر تقریباً موقع نوبت بعدی رسیده است ، به برنامه دارویی معمولتان بازگردید. مقدار دارو را دو برابر نکنید.

مصرف قرص متروماکس می‌تواند باعث سیاه شدن ادرار شود ولی مشکل‌زا نیست.پزشکان فقط به این دلیل قرص متروماکس را تجویز می‌کنند چون معتقدند که فواید این قرص برای بیمار بیش از ضررهایش است.اکثراً این دارو مشکلی را در افراد ایجاد نمی‌کند.

موارد مصرف قرص متروماکس

برای عفونت‌های منتقله جنسی ایجادشده توسط انگل

برای عفونت انگلی کولون

برای عفونت باکتریایی بی‌هوازی

برای عفونت انگلی روده‌ی کوچک

برای رشد زیاد باکتری‌ها در واژن

برای عفونت لثه

برای عفونت‌های حاد دندان

برای هلیکوباکترپیلوری

عوارض قرص متروماکس

عوارض جانبی شایع می‌تواند در زمان استفاده از متروماکس اتفاق بیفتد. در صورت بدتر یا طولانی شدن این علائم به پزشک مراجعه کنید:

تغییر رنگ ادرار (تیره شدن ادرار)

یبوست

التهاب عروق ناشی از لخته شدن خون

درد قسمت بالای معده

درد در هنگام ادرار کردن یا احتباس ادرار

بی‌اشتهایی

برآمدگی‌های کوچک بر روی زبان

استفراغ

گرفتگی‌های معده

اسهال

تکرر ادرار

سردرد

تداخلت دارویی

وقتی دو یا چند دارو باهم مصرف شوند، نحوه‌ی عملکرد دارو و عوارض جانبی ناشی از آن افزایش میابد. در اصطلاح پزشکی به این تداخل دارویی میگویند.

قرص متروماکس می‌تواند با وارفارین و دیگر رقیق‌کننده‌های خون تداخل پیدا کند. مصرف هم‌زمان متروماکس و رقیق‌کننده‌های خون مانند وارفارین، اثر داروهای ضد انعقاد را افزایش می‌دهد.

تداخلت بسیاری میان متروماکس و نوشیدنی‌های الکلی وجود دارد. نوشیدنی‌های الکلی حاوی اتانول هستند. بیمارانی که با متروماکس درمان می‌شوند با مصرف الکل، عوارض جانبی مانند گرفتگی‌های معده، تهوع، استفراغ، سردرد و گرگرفتگی را تجربه خواهند کرد. بیمارانی که با متروماکس درمان می‌شوند باید از مصرف الکل و محصولات حاوی پروپیلن گلیکول در طول درمان یا 3 روز بعد از قطع مصرف دارو اجتناب کنند.

ممکن است قرص متروماکس با دی سولفیرام که برای درمان اعتیاد به الکل استفاده می‌شود تداخل داشته باشد. احتمال ایجاد مشکلات روانی (واکنش‌های روان‌پریشی) در بیمارانی که از متروماکس به همراه دی سولفیرام استفاده می‌کنند وجود دارد. بیمارانی که از دی سولفیرام استفاده می‌کنند تا دو هفته از مصرف متروماکس اجتناب کنند.

اگر به متروماکس یا ترکیبات موجود در آن حساسیت دارید قبل از مصرف دارو پزشک را مطلع کنید. پزشک احتمالاً داروی جایگزینی برای شما تجویز خواهد کرد. قبل از مصرف متروماکس در مورد سابقه‌ی پزشکی‌تان از قبیل اختلالات خونی، التهاب دستگاه گوارش (بیماری کرون)، بیماری کبد، بیماری کلیه، بیماری‌های نادر، پیری زودرس، حساسیت زیاد به نور خورشید و مشکل در یادگیری (سندروم کوکاین) به پزشک اطلاع دهید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۴۴۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد