//
کدخبر: ۴۷۵۶۲۰ //

هشدار: استفاده از این امکانات در برخی توالت‌های عمومی شما را در معرض خطر هپاتیت قرار می‌دهد

یک پزشک بریتانیایی هشدار داد که استفاده از برخی سرویس‌های بهداشتی عمومی ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به ویروس‌های کشنده قرار دهد.

 هشدار: استفاده از این امکانات در برخی توالت‌های عمومی شما را در معرض خطر هپاتیت قرار می‌دهد
به گزارش فرتاک نیوز،

نقاط کوچک قرمز رنگی که روی دستمال توالت یافت می‌شود ممکن است ذرات خونی باشند که توسط مصرف‌کنندگان مواد مخدر تزریقی هنگام تمیز کردن سرنگ‌هایشان باقی مانده است.

سرنگ‌هایی که برای تزریق مواد مخدر غیرقانونی استفاده می‌شوند، اغلب حاوی خونی هستند که ممکن است به ویروس‌هایی مانند هپاتیت B، C و حتی HIV آلوده باشند.

یک پزشک ساکن لندن هشدار داده هرچند که «بسیار نادر» رخ می‌دهد اما باید به عنوان یک خطر «ممکن» آن را جدی گرفت.

دکتر سرمد مظهر، پزشک عمومی جانشین که بیش از ۲۰۰ هزار دنبال‌کننده در تیک‌تاک دارد، گفت: «طبق بررسی‌ها خطر انتقال از این طریق برای هپاتیت یک به سه و برای HIV یک به ۳۰۰ است.»

اما این مربوط به کارکنان بهداشت و درمانی است که در تماس مستقیم با خون تازه قرار می‌گیرند.

وی افزود: «خطر انتقال در صورتی که خون خشک شده باشد به‌طور قابل توجهی کمتر است، اما همچنان ممکن است وجود داشته باشد.»

کارشناسان از مدت‌ها قبل هشدار داده‌اند که مصرف‌کنندگان مواد مخدر تزریقی ممکن است گاهی اوقات به روش‌های پاکسازی موقت مانند تمیز کردن سرنگ‌هایشان با دستمال توالت یا سایر مواد موجود متوسل شوند.

اما این روش در استریل کردن صحیح سرنگ موثر نیست، زیرا پاک کردن سرنگ با دستمال توالت نمی‌تواند ویروس‌ها را از بین ببرد.

در عوض، این ویروس‌ها ممکن است روی سرنگ باقی بمانند یا افراد را از طریق انتقال غیرمستقیم با سطوحی مانند سینک‌ها، صندلی‌های توالت یا توزیع‌کننده‌ها در معرض خطر قرار دهند.

دکتر مظهر افزود: «البته بسیار نادر است که یک مصرف‌کننده مواد مخدر بخواهد این کار را انجام دهد، زیرا این کار باعث کند شدن سوزن سرنگ می‌شود.»

وی ادامه داد: «همچنین برنامه‌های تعویض سرنگ وجود دارند که می‌توانند به آن‌ها کمک کنند تا سرنگ‌های تمیز را به صورت رایگان دریافت کنند.»

«این برنامه‌های بازپروری مواد مخدر نه تنها برای حفاظت از دیگران بلکه برای حفاظت از خودمان نیز بسیار مهم هستند.»

کارشناسان دیگر هشدار داده‌اند که خطر ابتلا به HIV از طریق دستمال توالت عملاً غیرممکن است.

بر اساس توصیه‌های بنیاد ترنس هیگینز، HIV خارج از بدن «معمولاً نمی‌تواند برای مدت طولانی زنده بماند.»

این خیریه می‌گوید: «تماس با خون یا منی که خارج از بدن بوده، معمولاً خطر انتقال HIV را به همراه ندارد.»

در ویدیوی دیگری در تیک‌تاک، سرویس‌های کاهش آسیب، سازمان غیرانتفاعی مستقر در کالیفرنیا، نیز هشدار داده که احتمال استفاده از دستمال توالت برای تمیز کردن سرنگ‌ها کم است، زیرا «سرنگ‌ها بسیار سریع کند می‌شوند.»

آن‌ها افزودند: «اگر کسی بخواهد سرنگ‌ها را برای استفاده مجدد تمیز کند، این کار را با یک مایع، مانند محلول سفیدکننده انجام می‌دهد تا نوک سرنگ کند نشود.»

با این حال، بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ویروس هپاتیت ۵۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از HIV عفونی است.

سازمان ملل متحد می‌گوید ویروس هپاتیت B می‌تواند حداقل به مدت ۷ روز خارج از بدن زنده بماند.

بر اساس تخمین‌های موسسه ملی ایدز بریتانیا، حدود ۱۰۵۲۰۰ نفر در بریتانیا با HIV زندگی می‌کنند. اما تنها ۹۴ درصد از این افراد تشخیص داده شده‌اند.
این بدان معناست که حدود ۱ نفر از هر ۱۶ نفر مبتلا به HIV در بریتانیا نمی‌دانند که به این ویروس آلوده هستند.

گزینه‌های درمانی از زمان شناسایی HIV در اوایل دهه ۸۰ به طور قابل توجهی پیشرفت کرده‌اند و اکنون بیماران داروهای روزانه و درمان‌های ضد ویروسی، مصرف می‌کنند که مقدار ویروس در خون را به سطح غیرقابل تشخیص کاهش می‌دهد.

با این حال، در حالی که این داروها مؤثر هستند، آن‌ها درمانی برای HIV نیستند.

دلیل آن به روشی خاص برمی‌گردد که ویروس، سلول‌های بدن را ربوده و از آن‌ها برای محافظت از خود استفاده می‌کند.

ویروس HIV در سلول‌های ایمنی بدن پنهان می‌شود، جایی که سلول‌های ویروسی می‌توانند خود را از تخریب محافظت کنند.

این موضوع باعث می‌شود که یافتن و نابود کردن HIV در بدن دشوار باشد، زیرا خطر آسیب رساندن به سلول‌های سالم نیز وجود دارد.

هپاتیت که انواع مختلفی دارد، اغلب علائم قابل توجهی ندارد. اما علائم این عفونت شامل ادرار تیره، مدفوع خاکستری رنگ، خارش پوست و زردی چشم‌ها و پوست است.

به گفته NHS، افراد آلوده ممکن است دچار درد عضلانی و مفصلی، تب بالا، حالت تهوع و استفراغ و احساس خستگی شدید و دائمی نیز شوند.

کارشناسان هشدار می‌دهند که زندگی با هپاتیت B «غالباً افراد را در معرض قضاوت قرار می‌دهد که باعث می‌شود تعداد کمتری از افراد برای درمان‌های نجات‌بخش پیش قدم شوند.»

ان‌اچ‌اس قرار است تا سال ۲۰۲۵، پنج سال جلوتر از هدف تعیین شده توسط WHO، نوع دیگری از هپاتیت به نام هپاتیت C (Hep C) را ریشه‌کن کند.

مرگ‌ومیر ناشی از هپاتیت C در انگلستان طی شش سال ۳۵ درصد کاهش یافته و هدف کاهش ۱۰ درصدی را به خوبی پشت سر گذاشته است. همچنین، این مرگ‌ومیرها در پایین‌ترین سطح خود در ۲۰ سال گذشته قرار دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۵۶۲۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد