//
کدخبر: ۴۷۸۵۹۱ //

قرص آنتی هیستامین برای چیست؟

قرص‌های ضد هیستامین برای درمان علائم آلرژی، به ویژه آبریزش بینی و سایر نشانه‌های آلرژی، استفاده می‌شوند.

قرص آنتی هیستامین برای چیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

این داروها با مسدود کردن گیرنده‌های هیستامین روی سلول‌ها، اثرات فیزیولوژیک ناشی از تماس با مواد آلرژی را کاهش می‌دهند. افراد حساس به برخی مواد ممکن است علائمی چون عطسه، احتقان بینی و خارش پوست را تجربه کنند. آنتی هیستامین‌ها به عنوان درمانی مؤثر برای کاهش این علائم عمل می‌کنند. در این مقاله، انواع مختلف آنتی هیستامین، کاربردهای آنها و اثرات جانبی این داروها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

موارد استفاده از قرص آنتی هیستامین

استفاده از قرص آنتی هیستامین برای کنترل آبریزش بینی و کاهش علائم آلرژی از جمله عطسه، بثورات پوستی و خارش، توصیه می‌شود. پیشنهاد می‌شود که قبل از شروع مصرف این دارو، حتماً با یک پزشک مشورت کنید، زیرا برخی از آنتی هیستامین‌ها تنها با تجویز پزشک و در داروخانه با نسخه قابل دسترس هستند. موارد استفاده این داروها در درمان عوارض آلرژیک شامل:

کهیر

آلرژی دارویی

اگزمای خارش‌دار یا درماتیت

ورم ملتحمه آلرژیک (درد، خارش چشم)

آسم آلرژیک

کاهش سرفه و عطسه

کاهش آبریزش چشم

کاهش آبریزش بینی (به دلیل سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی)

کاهش خارش چشم، بینی یا پوست (به دلیل نیش حشره یا آلرژی)

رفع قرمزی و تورم پوست و چشم

پیشگیری و رفع حالت تهوع

علاوه بر این، مصرف قرص‌ها و داروهای آنتی هیستامین ممکن است به کاهش علائم زیر نیز کمک کند:

حالت تهوع و بیماری (از جمله بیماری ناشی از مسافرت)

سرگیجه

نیش و گزش حشرات

نحوه مصرف قرص آنتی هیستامین

نحوه مصرف قرص آنتی هیستامین بسته به شکل دارو متفاوت است. افرادی که این دارو را به صورت خوراکی مصرف می‌کنند، بهتر است آنتی هیستامین‌ها را همراه با غذا یا یک لیوان آب یا شیر بنوشند تا از تحریک معده کاسته شود.

در صورت استفاده از فرم قرص آنتی هیستامین برای آبریزش بینی و کاهش علائم آلرژی، قرص‌ها را به طور کامل بلعیده و پیش از بلعیدن، آنها را نشکنید، له نکنید یا نجوید.

افرادی که از فرم دیمن هیدرینات یا دیفن هیدرامین برای پیشگیری از بیماری‌های ناشی از سفر استفاده می‌کنند، بهتر است این دارو را حداقل 30 دقیقه یا حتی 1 تا 2 ساعت قبل از شروع سفر مصرف کنند.

برای افرادی که از شکل شیاف استفاده می‌کنند، باید شیاف را با آب سرد مرطوب کنند و سپس پس از برداشتن روکش فویل، آن را به پهلو دراز بکشند و با انگشت خود، شیاف را به سمت راست روده فشار دهند. اگر شیاف آنقدر نرم است که نمی‌توانید آن را وارد کنید، آن را به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید یا قبل از برداشتن روکش فویل، روی آن آب سرد بریزید.

برای افرادی که از فرم تزریقی استفاده می‌کنند، لازم است نحوه دقیق تزریق را بدانند و در صورت نیاز، با متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنند.

آنتی هیستامین‌ها برای تسکین یا جلوگیری از علائم مشکل یا بیماری مصرف می‌شوند و باید طبق دستور مصرف پزشک مصرف شوند. از مصرف بیش از حد و بیش از مقدار توصیه شده روی برچسب خودداری کنید مگر اینکه پزشک شما دستور دیگری بدهد، زیرا مصرف بیش از حد ممکن است به وقوع آمدن عوارض جانبی خفیف تا شدید منجر شود.

انواع آنتی هیستامین ها

اگر شما دارای آلرژی خفیف تا متوسط هستید، آنتی هیستامین‌های بدون نسخه می‌توانند علائم را کاهش دهند یا درمان کنند. این داروها همچنین به درمان گزش و نیش حشرات و درمان بیماری‌های شایع در سفر کمک می‌کنند. اگر علائم آلرژی شما بسیار شدید باشد، پزشک عمومی ممکن است تجویز آنتی هیستامین‌های نسخه‌دار را توصیه کند. آنتی هیستامین‌ها در اشکال مختلفی وجود دارند از قبیل:

قرص و کپسول

مایعات و شربت‌ها

قطره چشم

کرم‌های پوست

اسپری‌های بینی

دو نوع اصلی آنتی هیستامین شامل آنتی هیستامین‌های آرام‌بخش (که ممکن است باعث خواب آلودگی شود) و آنتی هیستامین‌های غیر آرام‌بخش (که معمولاً باعث خواب آلودگی نمی‌شوند) هستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۸۵۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد