//
کدخبر: ۴۷۸۶۶۰ //

قوانین کار در کانادا: بررسی شرایط قانون کار کانادا سال ۲۰۲۴

اگر قوانین کار در کانادا را نشناسید، ممکن است به‌راحتی فریب بخورید و در شغلی نامناسب مشغول به کار شوید! آگاهی از این قوانین علاوه‌بر محافظت از حقوق‌تان، به شما در پیدا کردن شغل مناسب هم کمک می‌کند.

قوانین کار در کانادا: بررسی شرایط قانون کار کانادا سال 2024
به گزارش فرتاک نیوز،

در این مقاله، به شما توضیح می‌دهیم که قراردادهای کاری در کانادا چگونه تنظیم می‌شوند، چه زمانی کارفرما می‌تواند شما را اخراج کند و چه حقوقی در زمان مرخصی و اضافه‌کاری دارید. اگر قصد ورود به بازار کار کانادا را دارید و می‌خواهید از حقوق خود و قانون کار در کانادا در سال ۲۰۲۴ آگاه باشید، مطالعه این مقاله برایتان ضروی است.

نوشتن قراردادهای کاری طبق قوانین کار در کانادا در سال ۲۰۲۴

هنگام مهاجرت کاری به کانادا، اطلاع از مراحل، شرایط و هزینه ویزای کار کانادا بسیار مهم است؛ بااین‌حال زمانی‌که وارد خاک این کشور می‌شوید، باید با قوانین نوشتن قراردادهای کاری آشنا باشید تا هیچ‌گونه ضرری به شما وارد نشود.

در کانادا، قرارداد کاری پایه رابطه بین کارفرما و کارمند است و گاهی به‌صورت کتبی و گاهی شفاهی بسته می‌شود. این قرارداد شامل بخش‌های مختلف مثل شرح شغل، حقوق و دستمزد، ساعت کاری، دوره آزمایشی و شرایط فسخ است. همچنین، در صورت لزوم، قراردادهای چانه‌زنی دسته‌جمعی (Collective Bargaining Agreements) نیز به قرارداد کاری ضمیمه می‌شوند.

این قراردادها بین اتحادیه‌های کارگری و کارفرمایان تنظیم می‌شوند. قراردادهای چانه‌زنی دسته‌جمعی به نمایندگی از گروهی از کارمندان (که به آن‌ها اعضای اتحادیه گفته می‌شود) تهیه می‌شوند و شرایط کاری، حقوق، مزایا و موارد مربوط به تعطیلات و اضافه‌کاری را برای آن‌ها تعیین می‌کنند. حدود ۳۰ درصد از کارگران کانادایی تحت این نوع قراردادها کار می‌کنند. همچنین در کانادا، قراردادهای کاری طبق قانون کار استان یا منطقه تنظیم می‌شوند. همچنین، قراردادها باید طبق قوانین حقوق بشر باشند؛ یعنی کارفرما اجازه ندارد به دلیل نژاد، جنسیت، سن، مذهب یا معلولیت با کارمندی ناعادلانه رفتار کند.

بررسی ساعت کاری و اضافه‌کاری براساس قانون کار کانادا

در سال ۲۰۲۴ در کانادا، ساعات کاری معمولی ۸ ساعت در روز و ۴۰ ساعت در هفته است؛ با‌این‌حال ساعت کاری در برخی استان‌ها بیشتر است و تا ۴۴ ساعت در هفته هم می‌رسد. اگر کارمندی بیشتر از این مقدار در هفته کار کند؛ باید اضافه کاری بگیرد. دستمزد اضافه‌کاری ۱.۵ برابر دستمزد عادی است. البته این قوانین ممکن است در هر استان و صنعت خاص فرق کند.

همچنین اگر براساس قرارداد چانه‌زنی دسته‌جمعی، حقوق اضافه‌کاری بیشتر یا کمتر بود، کارفرما از آن تبعیت می‌کند. در سال ۲۰۲۴ میانگین حقوق سالانه در کانادا ۵۴۶۳۰ دلار است؛ البته هنگام محاسبه حقوق باید بدانید که مالیات در کانادا هم به درآمد و هم به سود سرمایه تعلق می‌گیرد.

۸ ساعت کار براساس قوانین کار در کانادا

قوانین مرخصی در کانادا در سال ۲۰۲۴

براساس قانون کار در کانادا، چند نوع مرخصی مختلف برای کارمندان وجود دارد. یکی از موارد، مرخصی سالانه است؛ یعنی پس از ۱ سال کار، ۲ هفته مرخصی با حقوق به شما تعلق می‌گیرد. بااین‌حال با افزایش سابقه کاری، این مدت‌زمان نیز بیشتر می‌شود. اگر بیمار شوید، از چند روز تا چند هفته می‌توانید مرخصی استعلاجی بدون حقوق بگیرید؛ مدت‌زمان دقیق این مرخصی در هر استان متفاوت است. همچنین مادران باردار هم می‌توانند تا ۱۷ هفته مرخصی زایمان بگیرند؛ علاوه‌بر این، به پدر و مادر پس از تولید نوزاد، تا ۶۳ هفته مرخصی تعلق می‌گیرد.

اگر شرایط خانوادگی اضطراری برایتان پیش آمد، امکان گرفتن مرخصی بدون حقوق مسئولیت خانوادگی (Family Responsibility Leave) نیز در کانادا وجود دارد. علاوه‌بر این، در برخی استان‌ها مرخصی‌هایی خاص هم به کارمندان تعلق می‌گیرد. مثلاً در کبک شما می‌توانید برای مراسم‌های خانوادگی مثل عروسی یا تشیع جنازه مرخصی بگیرید. در بریتیش کلمبیا اگر فردی قربانی خشونت خانگی باشد، حق دارد مدتی مرخصی بگیرد. باتوجه‌به این موضوع اگر یک جاب آفر آتلانتیک کانادا گرفته باشید و بخواهید به یکی از استان‌های نوا اسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد یا نیوفاندلند بروید، باید با قوانین مرخصی همین استان‌ها آشنا شوید.

مدت‌زمان اطلاع‌رسانی قبل از اخراج براساس قوانین کار در کانادا ۲۰۲۴

براساس قانون کار کانادا، کارفرما باید قبل از اخراج کارمند به او اطلاع دهد؛ به بازه زمانی بین خبر دادن به کارمند و اتمام کار، دوره‌ اطلاع‌رسانی می‌گویند. مدت‌زمان این دوره، به عواملی مثل سابقه کاری کارمند در شرکت، درجه شغلی و استان محل کار بستگی دارد. مثلاً در انتاریو و آلبرتا، به‌ازای هر سال کار، ۱ هفته دوره اطلاع‌رسانی به کارمند داده می‌‌شود. اگر کارفرما نخواهد این مدت را صبر کند، به‌جای آن می‌تواند مبلغی به‌عنوان پرداخت پایان کار (pay in lieu) به کارمند بدهد و او را اخراج کند. البته کارفرما فقط درصورتی اجازه این کار را دارد که در قرارداد کاری نوشته شده باشد.

بررسی انواع اخراج براساس قوانین کار کانادا

در کانادا اخراج از کار به دلایل متفاوتی رخ می‌دهد؛ براساس نوع و دلیل اخراج، کارفرما موظف به دادن اخطار، پرداخت حقوق یا مزایای خاصی به شما است. در ادامه، انواع مختلف اخراج را توضیح می‌دهیم.

  • فسخ قرارداد با دلیل موجه (Just Cause Termination): زمانی‌که کارمندی به دلیل رفتار نادرست مانند سرقت یا کلاهبرداری اخراج می‌شود؛ کارفرما نیازی به اخطار، دادن دوره اطلاع‌رسانی یا پرداخت حقوق اضافی ندارد.

  • فسخ قرارداد بدون دلیل (Without Cause Termination): اگر کارمند هیچ مشکل جدی نداشته باشد و کارفرما بخواهد او را اخراج کند، باید حقوق معوقه را کاملا بپردازد و مدت‌زمان دوره اطلاع‌رسانی به کارمند بدهد.

  • اخراج سازنده (Constructive Dismissal): زمانی‌که کارفرما اصلاحات گسترده (مثل کاهش حقوق یا تنزل شغلی) در شرکت انجام دهد و کارمند مجبور به استعفا شود؛ کارفرما باید مدت‌زمان دوره اطلاع‌رسانی را به کارمند بدهد و همه حقوق او را نیز بپردازد.

  • اخراج نادرست (Wrongful Dismissal): اگر کارمند احساس کند که بدون دلیل قانع‌کننده اخراج شده است، می‌تواند به دادگاه شکایت کند؛ این موضوع باعث مشکلات قانونی و جریمه سنگین برای کارفرما می‌شود.

باتوجه‌به این موارد، اگر کارفرمایی بخواهد شما را بدون دلیل اخراج کند، امکان شکایت برایتان وجود دارد. وجود این قوانین کار در کانادا، به‌خوبی از حقوق شما محافظت می‌کنند.

شکایت به دادگاه برای اخراج ناعادلانه براساس قانون کار در کانادا

کاربین با اطلاع از قانون کار در کانادا، در پیدا کردن شغل همراه شماست.

در این مقاله هرآن‌چه باید درباره قانون کار کانادا بدانید را به شما گفتیم؛ ساعات کاری، حقوق و اضافه‌کاری، مرخصی‌ها و شرایط فسخ را بررسی کردیم. به‌طورکلی قوانین کار هر استان و شرکت با هم تفاوت دارند و شما باید در مسیر پیدا کردن شغل مناسب حتما با کارشناسان مهاجرتی مشورت کنید.

اگر به دنبال فرصت شغلی خوب در کانادا هستید و می‌خواهید با همه قوانین کار و نحوه اخذ ویزای کاری آشنا شوید، موسسه کاریابی بین‌المللی کاربین همراه مطمئن شماست. کاربین با داشتن تیمی متخصص در زمینه مهاجرت کاری و ارتباط با کارفرمایان معتبر کانادایی، شما را در کلیه مراحل از دریافت ویزا تا پیدا کردن شغل مناسب همراهی می‌کند. با کمک کاربین می‌توانید بدون دغدغه و به‌راحتی به کانادا مهاجرت و با خیال راحت شغل دلخواه خود را پیدا کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۸۶۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد