//
کدخبر: ۳۹۴۳۸۶ //

بهترین مواد شیمیایی در کاغذسازی

از زمانی که کاغذ توسط بشر اختراع شد، این محصول و فرآورده تنها برای نوشتن مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بهترین مواد شیمیایی در کاغذسازی
به گزارش فرتاک نیوز،

اما رفته رفته بشر به این نتیجه رسید که کاغذ می‌تواند برای اهداف دیگری کاربرد داشته باشد.

با توجه به موارد گفته شده، امروزه از کاغذ تنها برای چاپ و نوشتن استفاده نمی‌شود و از آنجایی که این محصول سازگاری بالایی با محیط زیست دارد، در صنایع بسته‌ بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طول فرآیند تولید و ساخت کاغذ، مواد مختلفی بکار برده می شود که برخی از آن‌ها در دسته مواد شیمیایی قرار می‌گیرند. هر یک از این مواد که در فرآیند تولید کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرند، اهمیت زیادی در بهبود کیفیت محصول نهایی دارند. در این مقاله قصد داریم، بهترین مواد شیمیایی در کاغذسازی را معرفی کرده و با خصوصیات و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها آشنا شویم. 

مواد شیمیایی برای ساخت کاغذ

 مواد شیمیایی متعددی به صورت گسترده‌ در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام برای اهداف مختلفی کاربرد و کارایی دارند. صنایع کاغذسازی نیز از این امر مستثنی نبوده و برخی از مواد شیمیایی در فرآیند تولید کاغذ استفاده می شود. اما این مواد صرفا در این صنعت استفاده نشده و ممکن است در سایر صنایع نیز با درصد خلوص و با هدف متفاوت کاربرد داشته باشند. در ادامه با برخی از بهترین مواد شیمیایی در کاغذسازی که بیشترین کاربرد را در این صنعت دارند، آشنا شده و خصوصیات و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

 1. سولفات آلومینیوم (آلوم)

مواد شیمیایی

سولفات آلومینیوم یک ماده شیمیایی به شکل جامد بلوری و به رنگ سفید که با نام آلوم نیز شناخته شده است. این ماده شیمیایی در صنایع مختلفی بکار برده می شود و کاغذسازی یکی از مهم‌ترین صنایعی است که از سولفات آلومینیوم در فرآیند تولید استفاده می‌کند. یکی از کاربردهای اصلی آلوم به عنوان یکی از بهترین مواد شیمیایی در کاغذسازی، تصفیه و پاکسازی آب مورد استفاده در تولید کاغذ از ناخالصی‌ها است. همچنین، این ماده قابلیت آن را دارد که شار مغناطیسی در فرآیند تولید کاغذ را خنثی کند. 

در کاغذسازی موادی که برای تولید کاغذ استفاده می‌شوند، باید به نحوی به هم چسبیده شوند که از استحکام لازم برخوردار باشند. سولفات آلومینیوم می‌تواند نیروی جاذبه بین الیاف کاغذ را تقویت کرده و از این طریق قدرت و استحکام کاغذ را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. آلوم، همچنین می‌تواند از الیاف سلولزی کاغذ در برابر صدمه و آسیب نیز محافظت کند. درتولید کاغذ، خمیر به وسیله یک ماده سفیده کننده مانند کلر سفید می‌شود و در این مرحله با هدف افزایش سرعت واکنش‌های شیمیایی، سولفات آلومینیوم به این ترکیب اضافه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این ماده شیمیایی در کاغذ سازی و سایر صنایع اینجا را کلیک کنید.

2. آمونیوم پرسولفات

یکی دیگر از بهترین مواد شیمیایی در کاغذسازی آمونیوم پرسولفات است که به عنوان یک ترکیب غیرآلی سفید رنگ یا یک نمک بی‌ رنگ شناخته می‌شود. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین خواص و ویژگی‌های این ماده شیمیایی، اکسیدکنندگی قوی آن می باشد. به همین دلیل، این ماده معمولا به عنوان یک پاک کننده یا سفید کننده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. انحلال این ماده با آب یک عمل گرمازا شناخته شده است. 

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای آمونیوم پرسولفات در صنایع تولید کاغذ و مقوا است؛ زیرا این ماده از درصد خلوص بالایی برخوردار می باشد. به همین دلیل، برای افزایش استحکام و کیفیت کاغذ تولید به کار گرفته می‌شود. در صنعت کاغذسازی به این دلیل از آمونیوم پرسولفات استفاده می‌شود که بتوان ویسکوزیته نشاسته صنعتی را تنظیم و متعادل کرد. نشاسته اکسید از نظر قیمت نسبت به نمونه‌های خام قیمت بالاتری دارد، به همین دلیل اکثر واحدهای صنعتی تولید کاغذ و مقوا از ترکیب آمونیوم پرسولفات با نشاسته خام استفاده می‌کنند تا به این ترتیب قیمت نشاسته مصرفی به حداقل میزان ممکن برسد. آمونیوم پرسولفات در مرحله آهارزنی کاغذ بیشترین کاربرد دارد. 

3. پلی آلومینیوم کلراید (PAC)

2

یکی دیگر از بهترین مواد شیمیایی در کاغذسازی و سایر صنایع پلی آلومینیوم کلراید است که به اختصار با نام پک (PAC) شناخته می‌شود. این ماده یک پلیمر معدنی (غیرآلی) که از خاصیت منعقدکنندگی بالایی برخوردار است. مونومر این ماده شیمیایی یک کمپلکس دو هسته‌ای از آلومینیوم می باشد که برای ساخت و تولید آن از فناوری پیشرفته و مواد خام با کیفیت استفاده می گردد.

 این ماده که در چند دهه اخیر ساخته شده است، به عنوان یکی از مواد تازه وارد به جمع مواد شیمیایی شناخته شده که معمولا به عنوان ماده جایگزین دو ماده منعقد کننده قدیمی یعنی سولفات آلومینیوم و کلروفیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. درصد خلوص بالا، وزن مولکولی و همچنین خاصیت منعقدکنندگی زیاد از جمله مزایا و ویژگی‌های این ماده محسوب می‌شود. 

این ماده که به عنوان یکی از بهترین مواد شیمیایی در کاغذسازی است به منظور خنثی‌سازی و سایزینگ الیاف سلولزی کاربرد گسترده ای دارد. استفاده از این ماده در تولید کاغذ، نیاز به الیاف طبیعی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و نرمی و پلاستیسیته بیشتر سطح کاغذ را به دنبال دارد. پلی آلومینیوم کلراید می‌تواند از طریق افزایش چسبندگی لایه‌های داخلی کاغذ، استحکام و مقاومت مکانیکی کاغذ را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. همچنین، این ماده می‌تواند سرعت خروج آب اضافی از کاغذ را افزایش دهد و به این ترتیب باعث سرعت خشک شدن کاغذ می گردد. 

خرید مواد شیمیایی

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از مواد شیمیایی در صنایع سلولزی، تولید کاغذ، مقوا، بهبود تولیدات و افزایش کیفیت محصولات است. به همین دلیل، ضرورت دارد که تولید کنندگان در این حوزه اطلاعات کامل و جامع در خصوص ویژگی‌ها و خصوصیات بهترین مواد شیمیایی در کاغذسازی برخوردار باشند. از مهم‌ترین مواردی که در زمان خرید باید مورد توجه قرار گیرد، درصد خلوص ماده و کیفیت آن‌ها است. از آنجایی که این دو ویژگی نقش تعیین‌کننده‌ای در بهبود و افزایش کیفیت محصولات سلولزی، کاغذ و مقوا دارند، بهترین مواد شیمیایی کاغذسازی را باید از مراکز و تولیدکنندگان معتبری همچون شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان تهیه کرد.

قیمت مواد شیمیایی برای کاغذ

3

قیمت مواد شیمیایی به عوامل مختلفی بستگی دارد که می‌توان به نرخ ارز و کیفیت ماده اشاره کرد. اما به جرأت می‌توان گفت که مهم‌ترین عامل تعیین کننده قیمت، درصد خلوص آن‌ می باشد. به عنوان مثال، قیمت متفاوت یک ماده شیمیایی مشترک در دو صنعت مختلف به دلیل درصد خلوص آن ماده است؛ زیرا درصد خلوص مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع کاغذسازی با درصد خلوص آن‌ها در سایر صنایع تفاوت دارد که باعث اختلاف قیمت این مواد می‌شود. نکته قابل توجه در این است که بهترین مواد شیمیایی در کاغذسازی بر قیمت تمام شده محصولات اثر می‌گذارد. 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۴۳۸۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد