//
کدخبر: ۴۷۰۵۵۵ //
سلامت | زایلیتول

زایلیتول چیست؟| مزایا و معایب مصرف زایلیتول!

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که سطوح بالای زایلیتول می‌تواند با افزایش خطر حمله قلبی و سکته مرتبط باشد.

زایلیتول چیست؟| مزایا و معایب مصرف زایلیتول!
به گزارش فرتاک نیوز،

زایلیتول، یک الکل قندی است که به محصولات متنوعی مانند آب‌نبات، آدامس بدون قند و خمیر دندان افزوده می‌شود. این ماده اغلب به عنوان جایگزین قند با کالری کمتر و شاخص گلیسمی پایین معرفی می‌شود. با این حال، تحقیقات جدید نشان می‌دهند که سطوح بالای زایلیتول می‌تواند با افزایش خطر حمله قلبی و سکته مرتبط باشد.

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله قلب اروپا منتشر شده است، محققان کلینیک کلیولند دریافته‌اند که مقادیر بالای زایلیتول در گردش خون می‌تواند خطر بروز حوادث قلبی عروقی، از جمله حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. این مطالعه از طریق تجزیه و تحلیل گسترده بیماران و مدل‌های پیش‌بالینی انجام شده است.

محققان تأکید می‌کنند که مطالعه آنها دارای محدودیت‌هایی است، از جمله اینکه این مطالعات تنها ارتباط را نشان می‌دهند و نه علت را. بنابراین، نتایج به تنهایی برای تعیین علت دقیق افزایش خطر کافی نیستند.

مصرف و منابع طبیعی زایلیتول

زایلیتول به طور طبیعی در مقادیر کم در میوه‌ها و سبزیجات فیبری، بلال ذرت، درختان و بدن انسان یافت می‌شود. به دلیل طعم مشابه به شکر و کالری کمتر، از آن به عنوان جایگزین قند در بسیاری از محصولات غذایی و برای پخت و پز استفاده می‌شود.

افزایش مصرف الکل‌های قندی و مخاطرات

تیم تحقیقاتی کلینیک کلیولند هشدار می‌دهد که در دهه گذشته، مصرف الکل‌های قندی و شیرین‌کننده‌های مصنوعی به میزان قابل‌توجهی در غذاهای فرآوری‌شده افزایش یافته است. این محصولات به عنوان جایگزین‌های سالم تبلیغ می‌شوند، اما خطرات قلبی عروقی ناشی از آنها باید مورد توجه قرار گیرد.

مقایسه با سایر الکل‌های قندی

محققان در سال گذشته نیز ارتباط مشابهی بین اریتریتول، یک الکل قندی دیگر، و خطرات قلبی عروقی یافته بودند. با وجود اینکه زایلیتول به اندازه اریتریتول در ایالات متحده رایج نیست، اما در کشورهای دیگر به طور گسترده استفاده می‌شود.

نظر متخصصان

دکتر استنلی هازن، رئیس علوم قلب و عروق و متابولیک در کلینیک کلیولند، تأکید می‌کند که این مطالعه نیاز فوری به بررسی الکل‌های قندی و شیرین‌کننده‌های مصنوعی را نشان می‌دهد، به‌خصوص که این مواد برای مقابله با چاقی و دیابت توصیه می‌شوند. وی اضافه می‌کند: “اگر خمیردندان شما حاوی زایلیتول است، نیاز نیست آن را دور بیندازید، اما باید مراقب مصرف محصولاتی با سطوح بالای زایلیتول باشید که ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهند.”

نتیجه‌ گیری

زایلیتول، به عنوان یک شیرین‌کننده مصنوعی، ممکن است به کاهش کالری مصرفی کمک کند، اما نیاز است تا مخاطرات قلبی عروقی مرتبط با آن بیشتر مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. مصرف متعادل و هوشیارانه این ماده می‌تواند به حفظ سلامت قلب کمک کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۰۵۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد