//
کدخبر: ۴۶۹۳۱۶ //
سلامت | اوتیسم

شایع ترین علائم بیماری اوتیسم چیست؟| والدین آگاه باشند!

اوتیسم دارای علائم و نشانه های گوناگونی است و خود را به شکلی مشابه و متفاوت نشان می دهد.

 شایع ترین علائم بیماری اوتیسم چیست؟| والدین آگاه باشند!
به گزارش فرتاک نیوز،

 شایع ترین علائم عبارتند از: مهارت های ارتباطی، مشکل در معاشرت، عدم ارتباط چشمی، عدم واکنش به نام فرد، بی توجهی به محیط، اطلاعات محدود در مورد محیط، ناهنجاری در برخی محیط ها یا محرک ها. واکنش در الگوها و رفتارهای محدود تکرار می شود.

یکی از مشکلات اساسی کودکان اوتیسم کمبود کلام و یا توانایی های کلامی بسیار محدود است که به همین دلیل این کودکان نیز در بیان نیازها و خواسته های خود و برآورده ساختن آنها با چالش مواجه می شوند. مواجهه مداوم با این چالش های ارتباطی منجر به احساس سردرگمی، ناامیدی و شکست در این کودکان می شود و مشکلاتی مانند استرس و احساسات منفی مختلف را هم در کودک و هم در والدینش به دنبال دارد. برای برقراری ارتباط و رفع نیازهای این کودکان از چه روش هایی می توان استفاده کرد ؟

روش آموزشی Pax یا سیستم ارتباط تبادل تصویر، اولین بار توسط اندرو باندی و لری فراست در دهه 1980 توسعه یافت. هدف از این رویکرد آموزشی تقویت توانایی های ارتباطی کودک اوتیستیک و سازگاری با محیط های مختلف مانند خانه، مدرسه، محیط های تفریحی و آ به جای آن نیازی به استفاده از کلمات یا تغییر تصاویر نبود..

این روش آموزشی در 6 مرحله اجرا می شود. در مراحل اولیه، هدف، معرفی تصاویر، جلب توجه کودک، افزایش خواسته های غیرواقعی و تمایز بین تصاویر و در مراحل بالاتر، ساخت جملات (غیر کلامی)، برآورده کردن خواسته ها و نیازها.

تحقیقات نشان داده است که از روش ارتباطی تبادل تصویر می توان برای بهبود مهارت های ارتباطی در کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده کرد، اما اثربخشی این روش از فردی به فرد دیگر بسته به سطح عملکرد شناختی متفاوت است و به ویژگی هایی مانند تمرکز و همکاری بستگی دارد.

پس از 4 سال، با توانمندسازی کودکان اوتیسم و ​​نیازسنجی های فراوان، موسسه خیریه دوستدار اوتیسم توانست این روش را به صورت رسمی بومی کرده و در اختیار متخصصان و خانواده ها قرار دهد. تمامی ابزارهای لازم برای استفاده از این روش ساخت ایران بوده و این نزدیکترین مدل به مدل اصلی است.

دنیای کودکان اوتیستیک می تواند بسیار زیباتر از دنیایی باشد که با تمام حواس خود می بینیم. امید است روزی برسد که همه کودکان اوتیستیک کشورمان بتوانند با استفاده از ابزارها و روش های درمانی موثر و روز دنیا زندگی راحت تری داشته باشند و نیازهای خود را بیان کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۹۳۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد