//
کدخبر: ۴۷۲۱۵۳ //

تاثیرات آب چغندر در زنان یائسه

نوشیدن روزانه آب چغندر می‌تواند به بهبود عملکرد عروق خونی در زنان یائسه کمک کند.

تاثیرات آب چغندر در زنان یائسه
به گزارش فرتاک نیوز،

مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن روزانه آب چغندر می‌تواند به بهبود عملکرد عروق خونی در زنان یائسه کمک کند. در این تحقیق، شرکت‌کنندگان روزانه دو بطری 2.3 اونسی آب چغندر غلیظ مصرف کردند و سپس هر صبح یک بطری دیگر را به مدت یک هفته نوشیدند. در ادامه، برای مقایسه، آب چغندر بدون نیترات مصرف شد.

ارزیابی عملکرد عروقی

محققان عملکرد عروقی شرکت‌کنندگان را با اندازه‌گیری انبساط عروق خونی، هم در زمان مصرف آب چغندر حاوی نیترات و هم بدون آن، ارزیابی کردند. نتایج نشان داد که مصرف روزانه آب چغندر حاوی نیترات بهبود قابل‌توجهی در جریان خون نسبت به آب چغندر بدون نیترات ایجاد می‌کند.

محدودیت‌ها و نیاز به تحقیقات بیشتر

اگرچه نتایج نشان می‌دهد که نیترات موجود در آب چغندر می‌تواند به طور موقت عملکرد عروق خونی را بهبود بخشد، اما هیچ‌کدام از این درمان‌ها قادر به متوقف کردن کاهش عملکرد عروق خونی پس از آسیب بافتی در زنان یائسه نبودند. همچنین، اثرات محافظتی نیترات بر روی رگ‌های خونی تنها تا 24 ساعت پس از آخرین دوز مشاهده شد. بنابراین، مصرف مداوم و روزانه آب چغندر غنی از نیترات ممکن است برای حفظ این اثرات مفید باشد.

نیاز به مطالعات بلندمدت

مطالعه انجام‌شده کوتاه‌مدت و با حجم نمونه کوچک بود. برای تعیین دوز و زمان بهینه مصرف نیترات جهت بهبود عملکرد عروقی و سلامت قلب در زنان یائسه، مطالعات بلندمدت و با نمونه‌های بزرگتر ضروری است.

تفسیر کارشناسان

جوسلین دلگادو اسپیکوزا، دکترای انستیتوی علوم زندگی هاک در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و نویسنده اصلی این مطالعه، توضیح می‌دهد که نیترات موجود در گیاهان می‌تواند به عنوان یک مسیر ثانویه برای افزایش دسترسی به اکسید نیتریک در بدن عمل کند. این مولکول مسئول گشاد کردن رگ‌های خونی و تأمین اکسیژن به اندام‌ها مانند قلب است. پس از یائسگی، تولید طبیعی اکسید نیتریک در بدن کاهش می‌یابد، اما نیترات موجود در رژیم غذایی می‌تواند از طریق مسیر روده بزاقی به اکسید نیتریک تبدیل شده و به حفظ عملکرد سالم رگ‌های خونی کمک کند.

جان هیگینز، متخصص قلب ورزشی در UTHealth Houston، نیز توضیح می‌دهد که استروژن در زنان پیش از یائسگی اثر محافظتی بر عملکرد عروق دارد. با از دست دادن این اثر پس از یائسگی، زنان در معرض خطر بیشتری برای بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌گیرند. وی همچنین اشاره می‌کند که کاهش فعالیت و افزایش وزن از دیگر عوامل خطرزا برای زنان یائسه است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۲۱۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد