//
کدخبر: ۴۷۴۰۱۵ //
سلامت | طول عمر

راز طول عمر بیشتر زنان نسبت به مردان چیست؟

بر اساس نتایج این مطالعه که اخیراً منتشر شده است، مردان به طور کلی 25 تا 50 درصد بیشتر از زنان در طول دو قرن گذشته شانس زنده ماندن داشتند. این تعداد شامل مردانی از 199 کشور در تمام قاره ها می شود.

راز طول عمر بیشتر زنان نسبت به مردان چیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 یک مطالعه جدید این عقل مرسوم را به چالش می کشد که مردان به راحتی زنان زندگی نمی کنند. این ایده عمدتاً بر اساس مشاهدات متعدد جمعیت های مختلف در سراسر جهان و در دوره های زمانی مختلف است.

در تحقیقات خود، محققان به جای تعداد واقعی سال‌هایی که یک فرد زندگی می‌کند، از عامل «امید به زندگی» برای مقایسه استفاده کردند. در واقع، برای اینکه ببینند شانس واقعی یک مرد برای زندگی طولانی‌تر از یک همسال زن چقدر است، آنها این شانس را اندازه‌گیری کردند که فردی از جمعیتی با نرخ مرگ و میر بالا بیشتر از فردی از جمعیتی با نرخ مرگ پایین زندگی کند.

در این تحقیق علاوه بر اطلاعات پایگاه داده کشورها، از داده های چشم انداز رشد جمعیت جهان که اطلاعات زندگی افراد 199 کشور را بر اساس جنسیت در بازه های زمانی پنج ساله (از 1950 تا 2019) نشان می دهد، استفاده شده است. . پس از جداسازی زنان، محققان شانس زندگی مردان را بر اساس سطح تحصیلات و وضعیت تأهل نیز مقایسه کردند.

نتایج نشان می دهد که از سال 1850، از هر چهار مرد، یک تا دو نفر بیشتر از میانگین عمر یک زن زندگی کرده اند. در برخی موارد امید به زندگی مردان نسبت به زنان به بالای 50 درصد رسیده است و به عنوان مثال در ایران طی سال های 1950-1964 یا اردن در سال های 1969-1969 میلادی چنین وضعیتی وجود داشته است. به گفته محققان، اگرچه در کشورهای توسعه یافته، شانس بیشتر مردان تا دهه 1970 برای بقا کاهش یافته بود، اما اکنون این شانس در همه جمعیت ها در حال افزایش است. در کشورهای با درآمد کم و متوسط، احتمال بقای مردان بیشتر از زنان است.

نویسندگان این مطالعه همچنین می گویند که این موضوع با نرخ بالاتر مرگ و میر در بین دختران و نوزادان جوان در آن نقاط جهان نیز مرتبط است.

بر اساس این تحقیقات، مرد می تواند با انجام برخی کارها شانس طولانی تری عمر خود را افزایش دهد. از جمله، محققان دریافتند مردانی که دارای مدرک دانشگاهی هستند، شانس زندگی طولانی‌تر را تا 43 درصد افزایش می‌دهند، در حالی که این میزان برای مردانی که فقط مدرک دیپلم دارند، تنها 39 درصد است.

همچنین مردان متاهل 39 درصد بیشتر از زنان شانس زنده ماندن داشتند در حالی که این شانس برای مردان مجرد تنها 37 درصد بود. بر اساس این نتایج، محققان استدلال کرده اند که تأثیر شریک زندگی بر سلامت مردان در روابط پایدار مثبت است و ممکن است عبارت “همسر شاد، زندگی شاد تا حدودی درست باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۴۰۱۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد