//
کدخبر: ۴۷۵۸۸۸ //
سلامت | سندرم جنین الکل

علائم سندرم جنین الکلی را بشناسید!

سندرم جنین الکلی (Fetal Alcohol Syndrome – FAS) یک مشکل جدی در سلامت جنین است که به علت مصرف الکل توسط مادر در طی دوران بارداری ایجاد می‌شود. الکل می‌تواند به طور مستقیم به جنین منتقل شده و به سلامت و توسعه جنین آسیب بزند. در این مقاله در دکتر نیوز، به توضیح علائم، علت‌ها و درمان سندرم جنین الکلی می‌پردازیم.

علائم سندرم جنین الکلی را بشناسید!
به گزارش فرتاک نیوز،

سندرم جنین الکل یک بیماری در کودک است که در اثر قرار گرفتن در معرض الکل در دوران بارداری مادر ایجاد می شود. سندرم جنین الکل باعث آسیب مغزی و مشکلات رشد می شود. مشکلات ناشی از سندرم الکل جنینی از کودکی به کودک دیگر متفاوت است، اما نقایص ناشی از سندرم الکل جنینی قابل برگشت نیستند.

هیچ مقدار الکلی وجود ندارد که مصرف آن در دوران بارداری بی خطر باشد. اگر در دوران بارداری مشروب بنوشید، کودک خود را در معرض خطر ابتلا به سندرم الکل جنینی قرار می دهید. اگر مشکوک هستید فرزندتان به سندرم الکل جنینی مبتلا است، در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید. تشخیص زودهنگام ممکن است به کاهش مشکلاتی مانند مشکلات یادگیری و مسائل رفتاری کمک کند.

علائم سندرم جنین الکلی

سندرم جنین الکلی ممکن است با یک سری علائم فیزیکی و اختلالات رفتاری همراه باشد. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشند:

نقص‌های رشد: جنین مبتلا به FAS معمولاً وزن کم تولد می‌کند و ممکن است از نقص‌های رشد جسمی رنج ببرد.

ریخت‌شناسی صورت: برخی از ویژگی‌های صورتی معمولاً در افراد مبتلا به FAS مشاهده می‌شود، از جمله چشمان کم‌ابرو، ریشه بینی کوچک، دهان کوچک و لبهای نازک.

اختلالات رفتاری: افراد مبتلا به FAS ممکن است اختلالات رفتاری شدیدی داشته باشند. این اختلالات می‌توانند شامل بی‌توجهی، افت توجه، افتراق و اضطراب باشند.

اختلالات ذهنی: عقب‌ماندگی ذهنی و اختلالات یادگیری می‌توانند در افراد مبتلا به FAS دیده شوند.

اختلالات قلبی و کلیوی: برخی از افراد ممکن است دچار مشکلات قلبی و کلیوی شوند.

ویژگی های متمایز صورت، از جمله چشمان کوچک، لب فوقانی فوق العاده نازک، بینی کوتاه و رو به بالا، و سطح پوست صاف بین بینی و لب بالایی

بدشکلی مفاصل، اندام ها و انگشتان دست

رشد بدنی آهسته قبل و بعد از تولد

مشکلات بینایی یا مشکلات شنوایی

دور سر کوچک و اندازه مغز

نقایص قلبی و مشکلات کلیه و استخوان

هماهنگی یا تعادل ضعیف

ناتوانی ذهنی، اختلالات یادگیری و تاخیر در رشد

حافظه ضعیف

مشکل در توجه و پردازش اطلاعات

مشکل در استدلال و حل مسئله

مشکل در شناسایی پیامدهای انتخاب

مهارت های قضاوت ضعیف

پرخاشگری یا بیش فعالی

خلق و خوی به سرعت در حال تغییر

شدت علائم سندرم الکل جنینی متفاوت است، به طوری که برخی از کودکان این علائم را به مراتب بیشتر از سایرین تجربه می کنند. علائم و نشانه‌های سندرم الکل جنینی ممکن است شامل هر گونه ترکیبی از نقص‌های فیزیکی، ناتوانی‌های ذهنی یا شناختی، و مشکلات عملکردی و مقابله با زندگی روزمره باشد.

علت‌ های سندرم جنین الکلی

علت اصلی سندرم جنین الکلی مصرف الکل توسط مادر در طی دوران بارداری است. الکل به راحتی به میرزاکهربایی جنین منتقل می‌شود و می‌تواند به بافت‌ها و اعضای جنین آسیب بزند. نوع و میزان آسیب وابسته به مقدار و زمان مصرف الکل توسط مادر است.

درمان سندرم جنین الکلی

سندرم جنین الکلی قابلیت پیشگیری دارد. بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد این مشکل، جلوگیری از مصرف الکل در طی دوران بارداری است. اگر کسی مصرف الکل در طول بارداری کرده است و نگرانی از ایجاد FAS در جنین دارد، باید به پزشک مراجعه کند. او ممکن است توصیه به انجام تست‌ها و ارزیابی‌های پزشکی کند تا میزان آسیب به جنین تعیین شود. همچنین، افراد مبتلا به FAS نیاز به حمایت و درمان چندگانه دارند، از جمله خدمات اجتماعی، تراپی رفتاری، و تراپی زبان و گفتار. در نهایت، پیشگیری از مصرف الکل در طی دوران بارداری و توعیه افراد در مورد اهمیت این مسئله بسیار حیاتی است تا جلوگیری از ایجاد سندرم جنین الکلی و تضمین سلامت جنین.

اگر باردار هستید و نمی توانید الکل را ترک کنید، از متخصص زنان و زایمان، پزشک مراقبت های اولیه یا متخصص سلامت روان کمک بخواهید.

از آنجایی که تشخیص زودهنگام ممکن است به کاهش خطر مشکلات طولانی مدت برای کودکان مبتلا به سندرم جنینی الکل کمک کند، به پزشک کودک خود اطلاع دهید که آیا در دوران بارداری الکل مصرف کرده اید یا خیر. قبل از درخواست کمک منتظر بروز مشکلات نباشید.

اگر فرزندی را به فرزندخواندگی پذیرفته اید یا در حال ارائه مراقبت های تحت سرپرستی هستید، ممکن است ندانید که آیا مادر بیولوژیکی در دوران بارداری الکل مصرف کرده است یا خیر – و ممکن است در ابتدا به ذهنتان خطور نکند که فرزند شما ممکن است به سندرم جنینی الکل مبتلا باشد. با این حال، اگر فرزند شما در یادگیری و رفتار مشکل دارد، با پزشک او صحبت کنید تا علت اصلی آن مشخص شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۵۸۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد