//
کدخبر: ۴۶۸۵۵۹ //
سلامت | اسهال

دلایل اسهال و علت آن | خانواده هایی که کودک دارند هشیار باشند!

در این مقاله از علائم و دلایل اسهال و برای درمان اسهال نکات مهمی را برای شما آماده کرده‌ایم.

دلایل اسهال و علت آن | خانواده هایی که کودک دارند هشیار باشند!
به گزارش فرتاک نیوز،

برای درمان اسهال چی بخوریم ؟ اسهال نوعی بیماری شایع است که برای اغلب افراد در طول سال رخ می‌دهد. بیماری‌ای که طی آن مدفوع به شکل روان یا مایع، دفع می‌شود. این بیماری معمولاً بین  2 روز تا یک هفته ادامه دارد و بدون ایجاد مشکلی خاص، برطرف می‌شود. چنانچه وضعیت بیماری پایدار بوده و بیش از یک هفته به طول بینجامد، نیاز به درمان جدی و پزشکی دارد. 

دلایل اسهال و علت آن

معمولاً اسهال به دلیل وجود باکتری، انگل یا ویروس که به درون روده راه پیداکرده است، اتفاق می‌افتد. این موجودات مشکل‌زا اغلب از طریق آب یا غذای آلوده وارد بدن می‌شود. ارتباط مستقیم با فردی که دچار اسهال ویروسی است یا استفاده از سرویس بهداشتی مشترک نیز به انتقال بیماری می‌انجامد.

سندروم روده تحریک‌پذیر

مصرف برخی از داروها

حساسیت غذایی

استرس

وبا

عدم رعایت بهداشت

جالب است بدانید اسهال شدن مشکلی است که ارتباط مستقیم با نوع تغذیه شما دارد. در برخی موارد تغذیه ناسالم باعث ایجاد اختلال در سیستم گوارشی شما می‌شود. پس بهتر است با رعایت رژیم غذایی سالم و پرهیز از بعضی موارد این مشکل را کنترل نموده و به بهبود آن سرعت ببخشید. عفونت‌های ویروسی و باکتریایی، آب آلوده، مسمومیت غذایی، تغییر آب‌وهوا و در برخی موارد استرس و فشار باعث بروز اسهال می‌شود.

علائم اسهال چیست

حالت تهوع

استفراغ

دل‌درد و دل‌پیچه

احساس نیاز مکرر به دفع

کاهش اختیار دفع

مدفوع شل

مدفوع آبکی

نفخ

تب

از دست دادن وزن

وجود خون یا مخاط در مدفوع

بررسی انواع اسهال

اسمزی: اسهال اسمزی که به دلیل مصرف آدامس یا آب‌نبات‌های رژیمی که حاوی سوربیتول هستند، رخ می‌دهد. این مسئله باعث می‌شود که آب بدن به درون روده‌ها کشیده شد و فرد به اسهال مبتلا شود.

ترشحی: اسهال ترشحی بیشتر به خاطر مصرف بعضی از داروها و عفونت روده به وجود می‌آید که باعث به هم خوردن الکترولیت بدن شده و بدن کنترلش را از میزان آبی که وارد روده می‌شود، ازدست‌داده و فرد به اسهال مبتلا می‌شود.

اگزوداتیو: برخی از بیماری‌های روده‌ای مانند کولیت باعث اسهال اگزوداتیو می‌شوند که خون و چرک هم به همراه مدفوع، دفع خواهد شد.

حرکتی: علت این نوع اسهال حرکات روده است. برخی بیماری‌ها مانند سندروم روده تحریک‌پذیر یا مشکلات تیروئیدی به بروز این نوع از اسهال منتج می‌شود. علامت اصلی این نوع اسهال، ناگهانی بودن آن است.

برای درمان اسهال چی بخوریم

برای درمان اسهال از دیگر مواردی که برای کنترل اسهال پیشنهاد می‌شود مصرف کره بادام‌زمینی، سرکه سیب، کشک ، عسل و زردچوبه است. غلات پخته‌شده ازجمله فرنی گندم، جو دو سر و نشاسته نیز از موارد بسیار مناسب برای کنترل و بهبود اسهال هستند.

برای درمان اسهال چی بخوریم ؟ آب سیب، آب‌گوشت، نوشیدنی‌های غنی از الکترولیت و بستنی‌های حاوی ژلاتین از دیگر موارد مفید برای افراد مبتلابه اسهال می‌باشند.

غذاهایی که بافت نرم دارند، از فیبر کمی برخوردارند و از کمترین ادویه در تهیه آن‌ها استفاده‌شده است برای رفع اسهال مناسب هستند ازجمله:

موز

برنج سفید

سیب‌زمینی آب‌پز یا پوره سیب‌زمینی

مرغ آب‌پز بدون پوست؛ مرغ آب‌پز یا بخارپز

نان تست

فرنی گندم یا نشاسته

از چه غذاهایی پرهیز کنیم

غذاهای چرب

محصولات لبنی (شیر، کره، بستنی و پنیر)

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

خوراکی‌ها و غذاهای شیرین

غذاهایی که موجب تولید گاز بیش‌ازحد می‌شوند

غذاهایی که ممکن است فاسد شده باشند

غذاهای پر از ادویه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم

اسهال در شرایط طبیعی بین 2روز تا یک هفته بهبود پیداکرده و در صورت کنترل تغذیه و مصرف مایعات کافی، مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما درصورتی‌که علائم بدتر شده است و وضعیت خطرناک است باید سریع به پزشک مراجعه کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۸۵۵۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد