//
کدخبر: ۴۷۲۲۹۲ //
سلامت | سندروم هایپرتریکوز

سندروم هایپرتریکوز چیست؟ | بیشتر بشناسید!

سندروم گرگینه که به سندروم هایپرتریکوز همراه با پردازش تریپلوئیدی شناخته می‌شود، یک وضعیت نادر و ژنتیکی است که با رشد موهای بدن به صورت غیرمعمول و بیش از حد در تمام بدن همراه است.

 سندروم هایپرتریکوز  چیست؟ | بیشتر بشناسید!
به گزارش فرتاک نیوز،

این وضعیت به طور خاص بر روی صورت، گردن، دست‌ها و پاها رخ می‌دهد. علت این وضعیت اغلب ناشناخته است، اما معمولاً به دلیل یک خلل ژنتیکی در ساختمان DNA است.

سندروم گرگینه به خاطر شباهت این وضعیت به شخصیت‌های گرگینه در افسانه‌ها و داستان‌های مردمی، به ویژه افسانه گرگینه، انتخاب شده است. افراد مبتلا به این وضعیت می‌توانند با رویش موهای بدن زیاد شبیه به گرگینه‌ها بنظر بیایند، که این موضوع باعث ارتباط این وضعیت با مفهوم گرگینه می‌شود.

درمان برای این وضعیت به طور کلی متمرکز بر توانایی کاهش رشد موها یا حتی حذف آنها است. روش‌های درمانی شامل لیزر، مواد شیمیایی، و مواردی مانند اپیلاسیون (کشیدن مو با استفاده از روش‌های مختلف) می‌تواند برای مدیریت این وضعیت مورد استفاده قرار گیرد. اما باید توجه داشت که درمان این وضعیت به دلیل پیچیدگی آن و ناشناخته بودن علت اصلی، ممکن است موفقیت‌آمیز نباشد و در بعضی موارد نیاز به مداخله‌های چندگانه باشد.

علائم سندروم گرگینه

سندروم گرگینه یا هایپرتریکوز همراه با پردازش تریپلوئیدی، وضعیتی نادر است و با رشد بیش از حد موهای بدن در افراد همراه است. این وضعیت ممکن است با علائم و نشانه‌های زیر همراه باشد:

1. رشد بیش از حد موها (هایپرتریکوز): افراد مبتلا به این وضعیت ممکن است رشد موهای بدن بسیار بیشتر از متوسط داشته باشند، به طوری که موها به صورتی چشمگیر در سر و صورت، و همچنین در سایر بخش‌های بدن مشاهده می‌شوند.

2. رشد موها با الگوهای غیرمعمول: موها ممکن است به صورتی رشد کنند که الگوها و الگوهایی کاملاً غیرمعمول داشته باشند، مانند رشد موهای بیش از حد در محل‌هایی که معمولاً در افراد دیگر نیز موجود نیست.

3. پوشش موهایی در نواحی غیرمعمول: این وضعیت ممکن است با رشد موهای بیش از حد در نواحیی مانند پیشانی، گونه‌ها، گردن، دست‌ها و پاها همراه باشد.

4. نشانه‌های دیگر از سندروم‌های ژنتیکی: ممکن است بیماران دیگری از علائم و نشانه‌های مرتبط با سندروم‌های ژنتیکی دیگر را نیز نشان دهند، اما این موضوع به میزانی متغیر است و به تاریخچه فرد و علت دقیق وضعیت بستگی دارد.

تشخیص و درمان دقیق این وضعیت نیازمند مشاوره و ارزیابی پزشکی است، زیرا علل مختلفی ممکن است این وضعیت را ایجاد کنند و به همین دلیل نیاز به بررسی تخصصی دارند.

علت بیماری گرگینه چیست ؟

هرچند که دقیقاً چگونگی این خلل ژنتیکی و مکان دقیق آن ممکن است متفاوت باشد، اما اغلب این وضعیت به یک عامل ژنتیکی برمی‌گردد که باعث افزایش فعالیت غده‌های مویی در بدن می‌شود. این فعالیت غده‌های مویی به تولید بیش از حد موهای بدن منجر می‌شود که به صورت غیرمعمول در نواحی مختلف بدن می‌روید.

تشخیص و درمان

تشخیص سندروم گرگینه یا هایپرتریکوز همراه با پردازش تریپلوئیدی نیازمند ارزیابی توسط پزشک متخصص در دارویی مربوطه است. این ارزیابی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. بررسی تاریخچه پزشکی: پزشک ممکن است سوالاتی در مورد تاریخچه پزشکی فرد، تاریخچه خانوادگی و علائمی که تجربه کرده است، بپرسد.

2. بررسی فیزیکی: بررسی فیزیکی افراد ممکن است شامل بررسی نواحیی که موهای بیش از حد رشد کرده‌اند، بررسی پوست و سایر نشانه‌های فیزیکی باشد.

آزمایشات

– آزمایشات خون: اندازه‌گیری سطح هورمون‌های مختلف مانند هورمون‌های تیروئید، هورمون‌های جنسی و هورمون کورتیزول می‌تواند انجام شود.

– آزمایشات تصویربرداری: ممکن است پیشنهاد شود تصاویری مانند اسکن‌های رنگی، سونوگرافی، رادیوگرافی و یا تصاویر MRI برای بررسی ناحیه‌های داخلی و خارجی بدن انجام شود.

درمان گرگینه برای این وضعیت معمولاً به منظور کاهش رشد موهای بیش از حد و مدیریت علائم آن متمرکز است. روش‌های درمانی ممکن است شامل:

1. لازر: درمان با لیزر ممکن است به عنوان یک روش موثر برای کاهش رشد موهای بیش از حد در نواحی خاص بدن مورد استفاده قرار گیرد.

2. اپیلاسیون: این روش شامل کشیدن موهای اضافی از بدن با استفاده از روش‌های مختلفی از جمله شمع، وکس، پیچیدن و موارد مشابه است.

3. مواد شیمیایی: استفاده از مواد شیمیایی مانند کرم‌های روشن‌کننده موی بدن می‌تواند به کاهش رنگ و ظاهر موهای بیش از حد کمک کند.

درمان دقیق بستگی به شدت علائم و ترجیحات فرد دارد و نیازمند مشورت با پزشک تخصصی می‌باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۲۲۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد